Spotkanie podsumowujące projekt Erasmus+ 2016-2018
W dniach 13-18 maja, odbyło się w naszej szkole czwarte międzynarodowe spotkanie
uczniów i nauczycieli uczestniczących w projekcie Erasmus+ „Wszyscy jesteśmy dziećmi starożytnych
Greków i Rzymian.
Najważniejszym celem naszego spotkania było podsumowanie pracy nad spektaklami, które
miały zostać zaprezentowane w trakcie Międzynarodowego Przeglądu Teatralnego. Praca nad
adaptacjami antycznej opowieści o Ariadnie, Tezeuszu i Minotaurze trwała od wielu miesięcy. Każda z
grup wybrała inną konwencję swego spektaklu poczynając od klasycznego teatru antycznego, przez
teatr średniowieczny, barokowy do współczesnego. Każda z adaptacji, zaprezentowanych we
czwartek 17 maja w naszej szkole, zachwycała profesjonalizmem i doskonałą grą aktorską.
Poza przygotowaniami do dnia teatralnego zorganizowaliśmy dla naszych gości pakiet
atrakcji, które pozwoliły im zdobyć nowe umiejętności, ale też poznać piękno naszego regionu.
Pierwszego dnia wizyty, spędziliśmy cały dzień w Wielkopolskim Parku Narodowym. W
trakcie gry terenowej, nawiązującej do naszego szkolnego HAKUNA, mieliśmy okazję poznać bliżej
naszych gości i spędzić z nimi czas poza murami szkoły.
W poniedziałek, po oficjalnym powitaniu delegacji z Hiszpanii i Włoch przez całą społeczność
szkolną, odbyły się warsztaty z notowania obrazowego. Ta metoda prowadzenia notatek wszystkim
bardzo się spodobała i na pewno zostanie przez nas wykorzystana w praktyce. Następnie udaliśmy się
do poznańskiego Teatru Nowego, w którym każda z grup wzięła udział w warsztatach charakteryzacji
oraz zajęciach doskonalących warsztat aktorski. Dzień zakończyliśmy spacerem przez XIX-wieczne
dzielnice Poznania.
We wtorek zabraliśmy naszych hiszpańskich i włoskich partnerów do Biskupina by pokazać im
osadę tak starą jak sam Rzym. Wszystkim najbardziej podobały się zajęcia warsztatowe, w trakcie
których budowaliśmy modele drewnianych domów i wału grodowego posługując się technologią
sprzed niemal 3000 lat. Największą atrakcją dnia okazał się przejazd kolejką wąskotorową do
Wenecji.
Środa rozpoczęła się intensywnymi pracami nad przedstawieniami. Każda z grup miała szansę
przećwiczyć spektakl na przygotowanej w Auli scenie. Popołudnie spędziliśmy na poznańskiej
Starówce, między innymi w Muzeum Rogala Poznańskiego, zwiedzając Rynek w czasie questu,
przemierzając spacerem Ostrów Tumski i zwiedzając ICHOT.
Czwartek to dzień teatralny – najbardziej wyczekiwany, ale też i najbardziej męczący i
stresujący.
W piątek pojechaliśmy na ostatnią wspólną wycieczkę. Zabraliśmy tego dnia naszych gości do
Kórnika i Rogalina, by mogli raz jeszcze nacieszyć się pięknem polskiej wiosny. Dzień zakończyła
uroczysta kolacja pożegnalna, której pięknym akcentem był wspólnie odtańczony „Polonez”.
Poznawanie polskiej kultury nie ograniczało się tylko do zwiedzania zabytków. Nasi goście
mieli szanse przez kilka dni żyć w domach polskich rodzin. Dowiedzieli się wielu rzeczy na temat
naszej codzienności, kuchni i języka. Większość z nich spróbowała prawdziwą kiełbaskę z ogniska po
raz pierwszy w życiu, a to wszystko dzięki Erasmusowi.
Cały projekt można opisać trzema słowami: Teatr, Kultura, Integracja. Dlaczego? Udało nam
się przedstawić przedstawienia zapierające dech w piersiach. Poznaliśmy kulturę trzech różniących
się od siebie krajów, a uczniowie uczestniczący w spotkaniu zawarli nowe znajomości z rówieśnikami
z innych części Europy!
Natalia Stanišić