Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

Marsz Żywej Pamięci Polskiego Sybiru

W dniach 4 – 7 września czworo uczniów gimnazjum Dębinka, wraz z nauczycielką historii - z p. Agnieszką Kroll, wyjechało do Białegostoku, by wziąć udział w Marszu Żywej Pamięci Polskiego Sybiru. Wyjazd posłużył też poznaniu bogactwa kulturowo – religijnego naszych kresów wschodnich. W pierwszych dniach odwidzieliśmy Oporów – gdzie zwiedzaliśmy zamek, Supraśl - gdzie odwiedziliśmy Muzeum Ikon i  prawosławny Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy i św. Apostoła Jana Teologa, Kruszyniany – gdzie w tatarskim meczecie wysłuchaliśmy barwnej opowieści o życiu codziennym, zwyczajach i obrzędach polskich tatarów, spróbowaliśmy tradycyjnych tatarskich przysmaków, Tykocin – gdzie podziwialiśmy dawny układ urbanistyczny, wielką synagogę, barokowy katolicki kościół oraz zrekonstruowany średniowieczny zamek. Niezwykle gościnnym i pięknym miastem okazał się też sam Białystok, ze swoim urokliwym ryneczkiem i pałacem Branickich. W Białymstoku odwiedziliśmy także Muzeum Wojska, z tematyczną, multimedialna wystawą na temat polskich zesłańców, dowiedzieliśmy jak i dlaczego powstało esperanto. Podczas wędrówki po Białymstoku spotkaliśmy głowę naszego państwa – prezydenta Bronisława Komorowskiego, który także przybył do Białegostoku na obchody związane z Marszem. Duże wrażenie zrobiło na nas malutkie muzeum Sybiraków, umieszczone przy kościele Świętego Ducha.

W ostatnim dniu naszego pobytu w Białymstoku wzięliśmy udział w XII Międzynarodowym Marszu Żywej Pamięci Polskiego Sybiru. Ta patriotyczno-religijna uroczystość upamiętnia wywiezionych na Wschód. W tym roku marsz odbył się pod hasłem "Wracamy do Ciebie, Polsko", na pamiątkę trudnych powrotów do ojczyzny z zesłania. Marsz przeszedł ulicami miasta, sprzed Pomnika Katyńskiego do kościoła Ducha Świętego, przy którym znajduje się pomnik - Grób Nieznanego Sybiraka. Uczestniczyli w nim przede wszystkim: młodzież, działacze Związku Sybiraków, przedstawiciele Polonii, władz państwowych i samorządowych.