Cele Projektu Pamięć
Cele projektu to:
• Badanie oraz porównywanie sposobu postrzegania i nauczania wiedzy o przeszłości w krajach – uczestnikach projektu
• Przełożenie na praktykę szkolną założeń teoretycznych zawartych w obowiązującej podstawie programowej dla historii, a odnoszącej się do problemów pamięci, tożsamości, dziedzictwa kulturowego
Zajęcia mają być realizowane na pograniczu historii, języka polskiego, geografii i języków obcych. W projekcie uczestniczą grupy zadaniowe gimnazjalistów opracowujące poszczególne zagadnienia.
Cele na poziomie szkoły to:
• Budowanie umiejętności związanych z pracą ze źródłami historycznymi, w tym przygotowywania, prowadzenia, dokumentowania i analizowania wywiadów (tzw. oral history)
• Rozwijanie zainteresowań historycznych uczniów poprzez demonstrowanie obecności przeszłości historycznej i jej wpływu na każdą dziedzinę życia.
• Tworzenie „mapy historycznej” otoczenia szkoły oraz środowiska szkolnego – przybliżanie wydarzeń znanych z podręczników poprzez możliwość poznawania jej z perspektywy przeciętnego człowieka i historii lokalnej z wykorzystaniem pozostałości materialnych jako depozytariuszy tożsamości i pamięci (budowle, elementy krajobrazu zmienionego przez człowieka etc).
• Tworzenie „banku pamięci” jako zbioru opracowanych materiałów pozyskanych w trakcie realizacji projektu do nauczania historii w kolejnych latach
• Budowanie i podtrzymywanie więzi pomiędzy pokoleniami
Cele procesu nauczania:
• zdobycie świadomości związanej z dziejami miasta/regionu i ich porównanie z rzeczywistością innych terenów Europy;
• poszerzenie wiedzy dotyczącej pojęcia tożsamości europejskiej;
• zachęcanie do aktywnych form nauczania, w którym uczniowie staną się aktywnymi uczestnikami zajęć;
• wprowadzenie zagadnień dotychczas zmarginalizowanych czy pomijanych w programie nauczania;
• wykorzystanie najnowszych technologii multimedialnych do dokumentowania relacji świadków najważniejszych zdarzeń historycznych
• rozwój umiejętności pracy w grupach, zdolności krytycznego myślenia i podejmowania decyzji.
Umiejętności społeczne i osobiste:
• promowanie dialogu międzypokoleniowego oraz porozumienia;
• uświadomienie sobie pamięci zbiorowej, będącej drogą do zrozumienia teraźniejszości;
• umocnienie poczucia przynależności do wspólnoty europejskiej;
• wprowadzenie i podkreślenie znaczenia wymiaru europejskiego w lokalnej i regionalnej pamięci historycznej.
Uczestnicy projektu: szkoły wyższe i instytucje naukowo-badawcze z Anglii, Hiszpanii, Norwegii, Polski, Słowenii i Włoch oraz po jednej szkole odpowiadającej poziomowi gimnazjum w każdym z państw partnerskich.
Projekt w praktyce szkolnej jest realizowany od grudnia 2011 do maja 2012.