Regulamin Konkursu Frazeologicznego „Twardy orzech do zgryzienia”
I ZAŁOŻENIA OGÓLNE I CELE KONKURSU
- Adresatami konkursu są uczniowie klas 4 – 6 szkoły podstawowej.
- Konkurs składa się z dwóch etapów: klasowego i szkolnego.
- Cele konkursu:
a) propagowanie wśród uczniów znajomości frazeologizmów,
b) zachęcanie uczniów do doskonalenia umiejętności językowych,
c) pogłębianie zainteresowań, poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów,
d) pobudzanie kreatywności.
II ORGANIZACJA KONKURSU
- Konkurs Frazeologiczny organizowany jest w trzech kategoriach wiekowych:
a) klasy czwarte,
b) klasy piąte,
c) klasy szóste.
- W konkursie biorą udział pary uczniów z określonej kategorii.
- Uczestnikiem może być każdy uczeń klas 4 - 6, który w wyznaczonym terminie zgłosi swoją chęć udziału w konkursie.
- Podczas etapu klasowego pary uczniów wykonują punktowane zadania.
- Dwie pary uczniów, które uzyskają największą liczbę punktów w etapie klasowym, kwalifikują się do etapu szkolnego.
- Podczas etapu szkolnego pary uczniów rywalizują ze sobą, wykonując zadania w obecności publiczności, która będzie podzielona na dwie drużyny wspierające wylosowaną parę. Publiczność będzie mogła pomóc uczestnikom konkursu w wykonaniu niektórych, wskazanych przez jury, zadań.
- Na wykonanie zadań uczestnicy będą mieli określony, wyznaczony przez jury, czas.
- Kolejność losowania pytań wyznacza jury.
- Za każdą dobrą odpowiedź grupa uzyskuje punkty, za złą lub jej brak – nie uzyskuje punktu.
- Punkty przyznaje jury. Ustalone przez jury oceny są jawne i nie podlegają weryfikacji.
- W przypadku, gdy kilka par uzyska taką samą liczbę punktów – jury zarządzi dogrywkę, aby wyłonić zwycięzcę.
- Konkurs wygra ta para, która zgromadzi największą liczbę punktów podczas etapu szkolnego.
III ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
- Konkurs obejmuje następujące umiejętności i wiedzę:
a) znajomość, rozumienie i poprawne posługiwanie się frazeologizmami,
b) rozpoznawanie źródeł frazeologizmów (np. Biblia, mitologia, literatura),
c) dostrzeganie i poprawianie błędów frazeologicznych.
- Uczestników obowiązuje znajomość frazeologizmów z listy, która będzie dostępna na trzy tygodnie przed konkursem.
IV TERMIN KONKURSU
- Termin zgłaszania się uczestników do konkursu upływa 12 stycznia.
- Etap klasowy odbędzie się 26 stycznia 2018 r.
- Wyniki etapu klasowego zostaną ogłoszone w ciągu trzech dni od daty przeprowadzenia konkursu.
- Etap szkolny zostanie przeprowadzony 1 lutego 2018 r.
V NAGRODY
Wszyscy uczestnicy etapu szkolnego otrzymują pamiątkowe dyplomy, a laureaci – nagrody rzeczowe.
ZESTAW FRAZEOLOGIZMÓW DLA KLASY 4
- Biały kruk
- Brać nogi za pas
- Być w czepku urodzonym
- Czuć się jak ryba w wodzie
- Drzeć koty
- Kłamać jak z nut
- Kocia muzyka
- Mieć muchy w nosie
- Mieć nóż na gardle
- Mieć węża w kieszeni
- Mieć wilczy apetyt
- Mól książkowy
- Myśleć o niebieskich migdałach
- Obiecywać gruszki na wierzbie
- Pasować jak kwiatek do kożucha
- Przeczytać od deski do deski
- Ranny ptaszek
- Robić kogoś w konia
- Robić z igły widły
- Rzucać słowa na wiatr
- Siedzieć jak mysz pod miotłą
- Tyle co kot napłakał
- Upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu
- Urwanie głowy
- W gorącej wodzie kąpany
- Wpaść z deszczu pod rynnę
- Wstać lewą nogą
- Wtrącić trzy grosze
- Zadzierać nosa
- Żółwie tempo
ZESTAW FRAZEOLOGIZMÓW DLA KLASY 5
- Biały kruk
- Brać nogi za pas
- Być w czepku urodzonym
- Czuć się jak ryba w wodzie
- Drzeć koty
- Kłamać jak z nut
- Kocia muzyka
- Mieć muchy w nosie
- Mieć nóż na gardle
- Mieć węża w kieszeni
- Mieć wilczy apetyt
- Mól książkowy
- Myśleć o niebieskich migdałach
- Obiecywać gruszki na wierzbie
- Pasować jak kwiatek do kożucha
- Przeczytać od deski do deski
- Ranny ptaszek
- Robić kogoś w konia
- Robić z igły widły
- Rzucać słowa na wiatr
- Siedzieć jak mysz pod miotłą
- Tyle co kot napłakał
- Upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu
- Urwanie głowy
- W gorącej wodzie kąpany
- Wpaść z deszczu pod rynnę
- Wstać lewą nogą
- Wtrącić trzy grosze
- Zadzierać nosa
- Żółwie tempo
- Ambrozja
- Być między Scyllą i Charybdą
- Być narcyzem
- Chimeryczny charakter
- Czyn prometejski
- Ikarowe loty
- Koń trojański
- Nić Ariadny
- Objęcia Morfeusza
- Olimpijski spokój
- Paniczny strach
- Pięta Achillesa
- Pod egidą
- Puszka Pandory
- Róg Amaltei
- Spocząć na laurach
- Stajnia Augiasza
- Syreni śpiew
- Syzyfowa praca
- Tytaniczna praca
ZESTAW FRAZEOLOGIZMÓW DLA KLASY 6
- Biały kruk
- Brać nogi za pas
- Być w czepku urodzonym
- Czuć się jak ryba w wodzie
- Drzeć koty
- Kłamać jak z nut
- Kocia muzyka
- Mieć muchy w nosie
- Mieć nóż na gardle
- Mieć węża w kieszeni
- Mieć wilczy apetyt
- Mól książkowy
- Myśleć o niebieskich migdałach
- Obiecywać gruszki na wierzbie
- Pasować jak kwiatek do kożucha
- Przeczytać od deski do deski
- Ranny ptaszek
- Robić kogoś w konia
- Robić z igły widły
- Rzucać słowa na wiatr
- Siedzieć jak mysz pod miotłą
- Tyle co kot napłakał
- Upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu
- Urwanie głowy
- W gorącej wodzie kąpany
- Wpaść z deszczu pod rynnę
- Wstać lewą nogą
- Wtrącić trzy grosze
- Zadzierać nosa
- Żółwie tempo
- Ambrozja
- Być między Scyllą i Charybdą
- Być narcyzem
- Chimeryczny charakter
- Czyn prometejski
- Ikarowe loty
- Koń trojański
- Nić Ariadny
- Objęcia Morfeusza
- Olimpijski spokój
- Paniczny strach
- Pięta Achillesa
- Pod egidą
- Puszka Pandory
- Róg Amaltei
- Spocząć na laurach
- Stajnia Augiasza
- Syreni śpiew
- Syzyfowa praca
- Tytaniczna praca
- Być alfą i omegą
- Egipskie ciemności
- Hiobowa wieść
- Jabłko Adama
- Kości zostały rzucone
- Manna z nieba
- Niewierny Tomasz
- Przenieść się na łono Abrahama
- Pyrrusowe zwycięstwo
- Rzeź niewiniątek
- Salomonowy wyrok
- Sodoma i Gomora
- Spartańskie warunki
- Syn marnotrawny
- Trąba jerychońska
- Umywać ręce
- Walczyć z wiatrakami
- Wdowi grosz
- Wieża Babel
- Wzrok bazyliszkowy