Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

Regulamin Konkursu Frazeologicznego „Twardy orzech do zgryzienia”

I ZAŁOŻENIA OGÓLNE I CELE KONKURSU

 

  1. Adresatami konkursu są uczniowie klas 4 – 6 szkoły podstawowej.
  2. Konkurs składa się z dwóch etapów: klasowego i szkolnego.
  3. Cele konkursu:

a)      propagowanie wśród uczniów znajomości frazeologizmów,

b)      zachęcanie uczniów do doskonalenia umiejętności językowych,

c)      pogłębianie zainteresowań, poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów,

d)     pobudzanie kreatywności.

 

II ORGANIZACJA KONKURSU

 

  1. Konkurs Frazeologiczny organizowany jest w trzech kategoriach wiekowych:

a)    klasy czwarte,

b)   klasy piąte,

c)    klasy szóste.

  1. W konkursie biorą udział pary uczniów z określonej kategorii.
  2. Uczestnikiem może być każdy uczeń klas 4 - 6, który w wyznaczonym terminie zgłosi swoją chęć udziału w konkursie.
  3. Podczas etapu klasowego pary uczniów wykonują punktowane zadania.
  4. Dwie pary uczniów, które uzyskają największą liczbę punktów w etapie klasowym, kwalifikują się do etapu szkolnego.
  5. Podczas etapu szkolnego pary uczniów rywalizują ze sobą, wykonując zadania           w obecności publiczności, która będzie podzielona na dwie drużyny wspierające wylosowaną parę. Publiczność będzie mogła pomóc uczestnikom konkursu                w wykonaniu niektórych, wskazanych przez jury, zadań.
  6. Na wykonanie zadań uczestnicy będą mieli określony, wyznaczony przez jury, czas.
  7. Kolejność losowania pytań wyznacza jury.
  8. Za każdą dobrą odpowiedź grupa uzyskuje punkty, za złą lub jej brak – nie uzyskuje punktu.
  9. Punkty przyznaje jury. Ustalone przez jury oceny są jawne i nie podlegają weryfikacji.
  10. W przypadku, gdy kilka par uzyska taką samą liczbę punktów – jury zarządzi dogrywkę, aby wyłonić zwycięzcę.
  11. Konkurs wygra ta para, która zgromadzi największą liczbę punktów podczas etapu szkolnego.

 

III ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

 

  1. Konkurs obejmuje następujące umiejętności i wiedzę:

a)      znajomość, rozumienie i poprawne posługiwanie się frazeologizmami,

b)      rozpoznawanie źródeł frazeologizmów (np. Biblia, mitologia, literatura),

c)      dostrzeganie i poprawianie błędów frazeologicznych.

  1. Uczestników obowiązuje znajomość frazeologizmów z listy, która będzie dostępna na trzy tygodnie przed konkursem.

 

IV TERMIN KONKURSU

 

  1. Termin zgłaszania się uczestników do konkursu upływa 12 stycznia.
  2. Etap klasowy odbędzie się 26 stycznia 2018 r.
  3. Wyniki etapu klasowego zostaną ogłoszone w ciągu trzech dni od daty przeprowadzenia konkursu.
  4. Etap szkolny zostanie przeprowadzony 1 lutego 2018 r.

 

V NAGRODY

 

Wszyscy uczestnicy etapu szkolnego otrzymują pamiątkowe dyplomy, a laureaci – nagrody rzeczowe.

 

 

ZESTAW FRAZEOLOGIZMÓW DLA KLASY 4

 

  1. Biały kruk
  2. Brać nogi za pas
  3. Być w czepku urodzonym
  4. Czuć się jak ryba w wodzie
  5. Drzeć koty
  6. Kłamać jak z nut
  7. Kocia muzyka
  8. Mieć muchy w nosie
  9. Mieć nóż na gardle
  10. Mieć węża w kieszeni
  11. Mieć wilczy apetyt
  12. Mól książkowy
  13. Myśleć o niebieskich migdałach
  14. Obiecywać gruszki na wierzbie
  15. Pasować jak kwiatek do kożucha
  16. Przeczytać od deski do deski
  17. Ranny ptaszek
  18. Robić kogoś w konia
  19. Robić z igły widły
  20. Rzucać słowa na wiatr
  21. Siedzieć jak mysz pod miotłą
  22. Tyle co kot napłakał
  23. Upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu
  24. Urwanie głowy
  25. W gorącej wodzie kąpany
  26. Wpaść z deszczu pod rynnę
  27. Wstać lewą nogą
  28. Wtrącić trzy grosze
  29. Zadzierać nosa
  30. Żółwie tempo

 

ZESTAW FRAZEOLOGIZMÓW DLA KLASY 5

 

  1. Biały kruk
  2. Brać nogi za pas
  3. Być w czepku urodzonym
  4. Czuć się jak ryba w wodzie
  5. Drzeć koty
  6. Kłamać jak z nut
  7. Kocia muzyka
  8. Mieć muchy w nosie
  9. Mieć nóż na gardle
  10. Mieć węża w kieszeni
  11. Mieć wilczy apetyt
  12. Mól książkowy
  13. Myśleć o niebieskich migdałach
  14. Obiecywać gruszki na wierzbie
  15. Pasować jak kwiatek do kożucha
  16. Przeczytać od deski do deski
  17. Ranny ptaszek
  18. Robić kogoś w konia
  19. Robić z igły widły
  20. Rzucać słowa na wiatr
  21. Siedzieć jak mysz pod miotłą
  22. Tyle co kot napłakał
  23. Upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu
  24. Urwanie głowy
  25. W gorącej wodzie kąpany
  26. Wpaść z deszczu pod rynnę
  27. Wstać lewą nogą
  28. Wtrącić trzy grosze
  29. Zadzierać nosa
  30. Żółwie tempo
  31. Ambrozja 
  32. Być między Scyllą i Charybdą 
  33. Być narcyzem
  34. Chimeryczny charakter 
  35. Czyn prometejski
  36. Ikarowe loty 
  37. Koń trojański
  38. Nić Ariadny 
  39. Objęcia Morfeusza 
  40. Olimpijski spokój 
  41. Paniczny strach 
  42. Pięta Achillesa 
  43. Pod egidą
  44. Puszka Pandory 
  45. Róg Amaltei 
  46. Spocząć na laurach 
  47.  Stajnia Augiasza 
  48. Syreni śpiew
  49. Syzyfowa praca 
  50. Tytaniczna praca 

 

 

 

ZESTAW FRAZEOLOGIZMÓW DLA KLASY 6

 

  1. Biały kruk
  2. Brać nogi za pas
  3. Być w czepku urodzonym
  4. Czuć się jak ryba w wodzie
  5. Drzeć koty
  6. Kłamać jak z nut
  7. Kocia muzyka
  8. Mieć muchy w nosie
  9. Mieć nóż na gardle
  10. Mieć węża w kieszeni
  11. Mieć wilczy apetyt
  12. Mól książkowy
  13. Myśleć o niebieskich migdałach
  14. Obiecywać gruszki na wierzbie
  15. Pasować jak kwiatek do kożucha
  16. Przeczytać od deski do deski
  17. Ranny ptaszek
  18. Robić kogoś w konia
  19. Robić z igły widły
  20. Rzucać słowa na wiatr
  21. Siedzieć jak mysz pod miotłą
  22. Tyle co kot napłakał
  23. Upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu
  24. Urwanie głowy
  25. W gorącej wodzie kąpany
  26. Wpaść z deszczu pod rynnę
  27. Wstać lewą nogą
  28. Wtrącić trzy grosze
  29. Zadzierać nosa
  30. Żółwie tempo
  31. Ambrozja 
  32. Być między Scyllą i Charybdą 
  33. Być narcyzem
  34. Chimeryczny charakter 
  35. Czyn prometejski
  36. Ikarowe loty 
  37. Koń trojański
  38. Nić Ariadny 
  39. Objęcia Morfeusza 
  40. Olimpijski spokój 
  41. Paniczny strach 
  42. Pięta Achillesa 
  43. Pod egidą
  44. Puszka Pandory 
  45. Róg Amaltei 
  46. Spocząć na laurach 
  47.  Stajnia Augiasza 
  48. Syreni śpiew
  49. Syzyfowa praca 
  50. Tytaniczna praca 
  51. Być alfą i omegą
  52. Egipskie ciemności
  53. Hiobowa wieść
  54. Jabłko Adama
  55. Kości zostały rzucone 
  56. Manna z nieba
  57. Niewierny Tomasz
  58. Przenieść się na łono Abrahama
  59. Pyrrusowe zwycięstwo
  60. Rzeź niewiniątek
  61. Salomonowy wyrok
  62. Sodoma i Gomora
  63. Spartańskie warunki
  64. Syn marnotrawny
  65. Trąba jerychońska
  66. Umywać ręce
  67. Walczyć z wiatrakami
  68. Wdowi grosz
  69. Wieża Babel
  70. Wzrok bazyliszkowy

 

 

Pomagają nam