Priorytet wychowawczy "Dbamy o to, co mamy"
Priorytet wychowawczy ma uaktywnić uczniów do dbałości o najbliższe otoczenie. Postaramy się uświadomić uczniom, jak ważnym aspektem życia w społeczności jest utrzymanie porządku i poszanowanie własności – nie tylko swojej, ale także wspólnej czy cudzej. Wybudowaliśmy nową szkołę dla naszych uczniów, chcemy, aby czuli się w niej komfortowo, ale także, by o nią dbali, nie niszczyli sprzętów, ścian, utrzymywali porządek w salach lekcyjnych, toaletach, by czuli się odpowiedzialni za to wspólne dobro.
Cel ogólny:
kształcenie postaw i nawyków, mających na celu wyrobienie gotowości do dbania o własność oraz o najbliższe otoczenie.
Cele szczegółowe:
- dostrzeganie potrzeby dbałości o najbliższe otoczenie,
- budzenie szacunku do własności mojej i cudzej,
- propagowanie postaw prospołecznych,
- kształtowanie nawyku właściwego przygotowania miejsca nauki i zabawy,
- doskonalenie umiejętności dbania o porządek i szanowania wyposażenia sal lekcyjnych,
- udział w działaniach mających na celu zapobieganie dewastacji otoczenia,
- dostrzeganie potrzeby segregowania i powtórnego wykorzystania odpadów,
- rozszerzenie wiedzy o zdrowym stylu życia,
- dbałość o estetykę szkoły i jej otoczenia,
- stosowanie w codziennym życiu zdobytej wiedzy w dbałości o otoczenie i ochronę środowiska,
- doskonalenie integracji i współpracy w klasie oraz między klasami,
- włączanie środowisk rodzinnych do realizacji działań w szkole.
L.P. |
ZAGADNIENIE |
SPOSÓB REALIZACJI |
KTO? |
CZAS REALIZACJI |
1. |
Porządek w klasach
|
Wykonywanie prac z zakresu obowiązku - podsumowanie tygodnia - w jaki sposób oceniasz swoją pracę jako dyżurnego?
Stworzenie filmu – porządek w klasach i otoczeniu
Sprawdzanie porządku – kontynuacja aktywności tzw: „złotej miotły” |
Dyżurni klasowi
Grupa EDOŚ
Grupa EDOŚ i SU |
Cały rok
Początek roku i II półrocze
X - V |
2. |
Porządek na korytarzach i w najbliższym otoczeniu |
Tygodniowe dyżury uczniów ( kl. 4 – 8 ) |
Dyżurni szkolni |
X - VI |
3. |
Recykling w szkole |
Segregacja odpadów
|
Uczniowie/nauczyciele w klasach i na korytarzu
|
Cały rok
|
4.
|
Święto wiosny |
Nowe życie dla rzeczy i przedmiotów |
Grupa EDOŚ, SU/ nauczyciele |
Szkolny dzień wiosny |
5.
|
Dbamy o zabawki, książki |
Prezentacje, filmy …. uzmysłowienie uczniom ile osób, etapów, materiałów, kosztów wymaga wyprodukowanie rożnych rzeczy, np. książek- od wycinki drzew, przez kolejne etapy, zwrócenie uwagi na dalekosiężne skutki związane z wycinką drzew;
niszczenie zabawek plastikowych, używanie nadmiaru plastiku- i zagrożenia jakie to niesie przyrodzie, np.. zwierzętom morskim, -uzmysłowienie mechanizmów wykorzystywanych przez znane firmy odzieżowe dla maksymalizacji zysków;
|
Uczniowie – „starsi – młodszym” – prace dodatkowe na przedmiotach
SU, uczniowie , zajęcia plastyczne, w świetlicy, lekcje z wychowawcą
|
Cały rok
Cały rok
|
6. |
Dbałość o podręczniki |
Owijanie podręcznika, kontrola
|
Uczniowie, nauczyciele – dbamy o podręczniki |
Cały rok
|
7.
|
Dbamy o to, co mamy „zadbaj o swój kawałek planety”
Co zrobić, by szkoła była ładniejsza?
Dbamy o rzeczy
Ozdoby choinkowe
Nasze śmieci
Szkoła marzeń
Szkoła w obiektywie
Jest czysto |
Porządkowanie klasy przy dźwiękach ze środowiska lub obrazie , by istniało skojarzenie porządek to czyste środowisko
Ankieta
Pogadanka z rodzicami: szukanie porozumienia i wsparcia u rodziców w sprawie
Dekoracja choinki uwzględnia materiały naturalne
Ankieta/wywiad z personelem sprzątającym
Konkurs plastyczny dla uczniów klas 0 – 3
Wystawa zdjęć dokumentujących pozytywne i negatywne przejawy dbałości o mienie i otoczenie
Okazywanie szacunku dla pracy pań sprzątających, docenianie ich wysiłków w tworzenie zdrowych i przyjemnych warunków w naszej szkole |
Uczniowie i wychowawcy
Grupa EDOŚ i SU
Wychowawcy
Uczniowie i wychowawcy
Grupa ekologiczna SU
SU
SU i grupa EDOŚ
Zespół DDS |
Jedna środa w miesiącu
I i II półrocze
XI - zebrania
XII
Dwa razy w roku
II półrocze
Dwa razy w roku
II półrocze |
8.
|
Ładna szkoła |
Konkursy na: wierszyk i rymowanki i piktogramy |
Uczniowie i nauczyciele |
Cały rok |
9.
|
Dbamy o to, co mamy |
Tablica informacyjna |
Grupa ekologiczna SU i EDOŚ |
X - VI |