Spotkanie podsumowujące projekt Erasmus+ 2016-2018
W dniach 13-18 maja, odbyło się w naszej szkole czwarte międzynarodowe spotkanie uczniów i nauczycieliuczestniczących w projekcie Erasmus+ „Wszyscy jesteśmy dziećmi starożytnych Greków i Rzymian.
Najważniejszym celem naszego spotkania było podsumowanie pracy nad spektaklami, które miały zostać zaprezentowane w trakcie Międzynarodowego Przeglądu Teatralnego. Praca nad adaptacjami antycznej opowieści o Ariadnie, Tezeuszu i Minotaurze trwała od wielu miesięcy. Każda z grup wybrała inną konwencję swego spektaklu poczynając od klasycznego teatru antycznego, przez teatr średniowieczny, barokowy do współczesnego. Każda z adaptacji, zaprezentowanych we czwartek 17 maja w naszej szkole, zachwycała profesjonalizmem i doskonałą grą aktorską. Poza przygotowaniami do dnia teatralnego zorganizowaliśmy dla naszych gości pakiet atrakcji, które pozwoliły im zdobyć nowe umiejętności, ale też poznać piękno naszego regionu. Pierwszego dnia wizyty, spędziliśmy cały dzień w Wielkopolskim Parku Narodowym. W trakcie gry terenowej, nawiązującej do naszego szkolnego HAKUNA, mieliśmy okazję poznać bliżej naszych gości i spędzić z nimi czas poza murami szkoły.
W poniedziałek, po oficjalnym powitaniu delegacji z Hiszpanii i Włoch przez całą społeczność szkolną, odbyły się warsztaty z notowania obrazowego. Ta metoda prowadzenia notatek wszystkim bardzo się spodobała i na pewno zostanie przez nas wykorzystana w praktyce. Następnie udaliśmy się do poznańskiego Teatru Nowego, w którym każda z grup wzięła udział w warsztatach charakteryzacji oraz zajęciach doskonalących warsztat aktorski. Dzień zakończyliśmy spacerem przez XIX-wieczne dzielnice Poznania. We wtorek zabraliśmy naszych hiszpańskich i włoskich partnerów do Biskupina by pokazać im osadę tak starą jak sam Rzym. Wszystkim najbardziej podobały się zajęcia warsztatowe, w trakcie których budowaliśmy modele drewnianych domów i wału grodowego posługując się technologią sprzed niemal 3000 lat. Największą atrakcją dnia okazał się przejazd kolejką wąskotorową do Wenecji. Środa rozpoczęła się intensywnymi pracami nad przedstawieniami. Każda z grup miała szansę przećwiczyć spektakl na przygotowanej w Auli scenie. Popołudnie spędziliśmy na poznańskiej Starówce, między innymi w Muzeum Rogala Poznańskiego, zwiedzając Rynek w czasie questu, przemierzając spacerem Ostrów Tumski i zwiedzając ICHOT. Czwartek to dzień teatralny – najbardziej wyczekiwany, ale też i najbardziej męczący i stresujący. W piątek pojechaliśmy na ostatnią wspólną wycieczkę. Zabraliśmy tego dnia naszych gości do Kórnika i Rogalina, by mogli raz jeszcze nacieszyć się pięknem polskiej wiosny. Dzień zakończyła uroczysta kolacja pożegnalna, której pięknym akcentem był wspólnie odtańczony „Polonez”. Poznawanie polskiej kultury nie ograniczało się tylko do zwiedzania zabytków. Nasi goście mieli szanse przez kilka dni żyć w domach polskich rodzin. Dowiedzieli się wielu rzeczy na temat naszej codzienności, kuchni i języka. Większość z nich spróbowała prawdziwą kiełbaskę z ogniska po raz pierwszy w życiu, a to wszystko dzięki Erasmusowi. Cały projekt można opisać trzema słowami: Teatr, Kultura, Integracja. Dlaczego? Udało nam się przedstawić przedstawienia zapierające dech w piersiach. Poznaliśmy kulturę trzech różniących się od siebie krajów, a uczniowie uczestniczący w spotkaniu zawarli nowe znajomości z rówieśnikami z innych części Europy!
Natalia Stanišić