Katalońska przygoda z ekonomią w tle
Nasz ostatni, podsumowujący wyjazd w projekcie Erasmus + AKP (Aktywni, kreatywni, przedsiębiorczy) odbył się w dniach od 8 do 14 maja, a jego celem był niezwykły region Hiszpanii, jakim bez wątpienia jest Katalonia.
W nocy z soboty na niedzielę wyruszyliśmy busem do Berlina, skąd samolot zabrał nas na lotnisko w Barcelonie. Niedzielnym rankiem, wykorzystując czas spędzony w stolicy Katalonii, zwiedziliśmy kościół Sagrada Familia – jedno z większych osiągnięć Antoniego Gaudiego.
Wczesnym popołudniem dojechaliśmy do Terrassy, gdzie mieści się siedziba naszej szkoły partnerskiej Escola El CIM. Dzięki uprzejmości gospodarzy mogliśmy jeszcze tego samego dnia wziąć udział w ostatnich wydarzeniach lokalnego festiwalu modernizmu. To niezwykłe wydarzenie przyciąga do Terrassy rzesze miłośników kultury przełomu XIX i XX wieku. Na ulicach można spotkać przebranych przechodniów i zabytkowe auta. Na licznych stoiskach zwiedzający podziwiają i kupują dzieła sztuki, wyroby rzemieślnicze oraz regionalne kulinaria. Wieczór spędziliśmy grając w siatkówkę i rozmawiając z rodzinami u których mieszkaliśmy.
Następnego dnia rano zostaliśmy powitani przed szkołą przez jej maskotkę, prawie 4 metrową postać ucznia. Podczas uroczystego otwarcia spotkania przemawiali przedstawiciele gospodarzy oraz zaproszeni goście, a w części artystycznej zespół uczniowski wykonał Odę do Radości oraz Imagine Johna Lennona. Po tradycyjnym poczęstunku mieliśmy okazję obejrzeć całą szkołę i wziąć udział w niektórych zajęciach (chodzą tam dzieci już od 2 lat!). Uczniowie katalońscy zaprezentowali nam także zasady działania swojej spółdzielni uczniowskiej. Mogliśmy z nimi porozmawiać o funkcjonowaniu szkoły i podejmowanych przez nich działaniach. Bardzo ciekawą zabawą było poszukiwanie skarbu na terenie Terrassy. Ta gra terenowa pozwoliła nam doskonale poznać centrum miasta, co miało się przydać w kolejnych dniach.
Wtorkowe zajęcia rozpoczęliśmy warsztatami, podczas których uczyliśmy się wykonywać mozaiki. Głównym punktem programu były jednak rozmowy o przedsiębiorczości i ekonomii w szkole. Porwaliśmy nasze doświadczenia i zastanawialiśmy się w jaki sposób uczyć nas – młodych aktywności i zaradności. Miłą rozrywką były zajęcia z hokeja na trawie, które przeprowadzone zostały na stadionie olimpijskim przez profesjonalny zespół trenerski. Popołudnie spędziliśmy znów w szkole podsumowując zadanie projektowe “Moje życie – moja pasja”. W trakcie spotkania zostały zaprezentowane filmy prezentujące sylwetki ludzi biznesu, którzy swoje zainteresowania i talenty, potrafili przekuć na dobrze prosperujące firmy.
Środa różniła się nieco od innych dni, ponieważ cały dzień spędziliśmy w Barcelonie. Miejsca które zobaczyliśmy to np. Sagrada Familia, Placa Catalunya, Rambles, Boqueria, Barri gotic, Maremagnum i budynki niektórych ważnych instytucji jak ratusz barceloński. Pod koniec mieliśmy też wizytę w „La Pedrera” czyli jednym z bardziej charakterystycznych budynków autorstwa słynnego Gaudiego.
Czwartek rozpoczęliśmy warsztatami związanymi z kulturą Katalonii: uczyliśmy się tańców (Ball de Bastons) i gry na bębnach, a na koniec pokazano nam jak buduje się ludzkie wieże zwane „Castellers”. Dzięki świetnej integracji resztę dnia spędziliśmy z już-nie-aż-tak-nieznanymi ludzi z innych państw bawiąc się i rozmawiając.
Ostatniego dnia przygotowaliśmy plakaty podsumowujące cały projekt oraz ewaluację spotkań i działań. Odbyło się też uroczyste wręczenie certyfikatów udziału w wymianie. Po krótkiej przerwie pojechaliśmy do „Seu Egara”, czyli rejonu, w którym znajdują się najstarsze zabudowania w Terrassie. Niektóre z nich powstały już w VI wieku po Chrystusie, a większość jest datowana na X-XII wiek. Po południu Grecy i Polacy pojechali znów do Barcelony, gdzie nasz zespół zwiedził Park Guell (kolejne dzieło Gaudiego). Po powrocie do Terrassy czekała na nas impreza pożegnalna przygotowana z iście południową gościnnością i wylewnością.
Sobotni poranek był smutną chwilą dla całego zespołu. Po kilku dniach musieliśmy wyruszyć w podróż powrotną do domu zostawiając za sobą przyjaciół i rodziny goszczące, które stały się nam niezwykle bliskie.
Udział w programie Erasmus+ pozwolił nam nie tylko zdobyć realną wiedzę i umiejętności związane z ekonomią, ale także umożliwił zbudowanie relacji i nabycie doświadczeń, które są trudne do uzyskania w klasycznej edukacji. Wyjazdy erasmusowe nie są zwykłymi wycieczkami. W ich trakcie uczestniczymy w wielu działaniach warsztatowych, uczymy się pracy w międzynarodowym zespole, doskonalimy umiejętności językowe. Z mojej perspektywy to jednak ludzie są największym erasmusowym skarbem.
Ignacy Kucharski 8a