Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

Międzynarodowa wizyta w Dębince

Za nami kolejny intensywny tydzień z Erasmusem w Dębince. Po trzech latach od rozpoczęcia projektu EuritageID gościliśmy w naszej szkole uczniów z Rumunii, Włoch i Hiszpanii, choć tych ostatnich tylko w formie wirtualnej. Pomimo wszystkich niedogodności i utrudnień udało się nam zorganizować i w całości przeprowadzić ostatnią już, a szóstą w tym roku, krótkoterminową wymianę grup uczniów. Tu znajdziecie link do relacji z przebegu spotkania https://youtu.be/eMnRxm1z7f0.


30 maja zawitały w nasze dębinkowe progi delegacje z Jassów i Rosolini. Wczesnym rankiem następnego dnia zorganizowaliśmy oficjalne powitanie w szkolnej auli. Podczas tego spotkania zaprezentowaliśmy przygotowane przez uczniów filmy o regionach partnerskich. Następnie przyszedł czas na warsztaty integracyjne, a zaraz po nich – na pracę nad ceramiczną impresją dotyczącą poznańskich kamieniczek. Po bardzo intensywnym przedpołudniu… popołudnie było równie aktywne! Ważnym punktem programu było spotkanie z poznańską kuchnią i jej symbolem, czyli naszą kochaną pyrą w jej Muzeum przy ul. Wronieckiej. Potem – bez chwili wytchnienia – międzynarodowe zespoły pognały na trasę questu, w czasie którego uczniowie poznali architekturę Starego Rynku oraz historię wielkopolskich organiczników.


We środę wyruszyliśmy na wyprawę szlakiem krajobrazu Wielkopolski. Rozpoczęliśmy od Dziekanowic, gdzie w Wielkopolskim Parku Etnograficznym uczestniczyliśmy w warsztatach poświęconych budownictwu ludowemu. Zdecydowanie największą atrakcją było wypełnianie konstrukcji szachulcowej gliną oraz ubijanie polepy w chacie. Niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszyły się zabawy i gry naszych babć i dziadków, którym poświęciliśmy chwilę odpoczynku. Okazało się, że gonienie fajerki lub obręczy rowerowej może być całkiem niezłą rozrywką… Dzień zakończyliśmy na Ostrowie Lednickim, gdzie poznaliśmy założenie grodowe pamiętające początki państwa polskiego i spotkaliśmy się z tkaczką, która zaprezentowała nam tradycyjne wzory tkanin i metody ich produkcji.


Czwartek rozpoczął się warsztatami poświęconymi poznańskim tradycjom bamberskim, w czasie których uczniowie wykonali czepce inspirowane bamberskimi wzorcami. Były one jednym z najważniejszych elementów pokazu zorganizowanego w czasie sobotniego pikniku. Po części warsztatowej przyszła kolej na ciąg dalszy poznawania krajobrazu naszego regionu. Po budownictwie wiejskim tym razem naszym celem była architektura Wielkopolskich dworów i pałaców oraz towarzyszących im założeń folwarcznych i parkowych. W ten sposób skierowaliśmy nasze kroki do pobliskich Koszut, Kórnika i Rogalina, gdzie mogliśmy zwiedzić zachowane do dziś perły szlacheckiej tradycji. Na naszych gościach szczególne wrażenie zrobiły wnętrz zamku kórnickiego oraz przepiękne rośliny w pobliskim arboretum. Pobyt w Kórniku wykorzystaliśmy także jako pretekst do poznawania poezji Wisławy Szymborskiej i wspólnego czytania jej wierszy. 


Piątkowy poranek upłynął na warsztatach związanych z krajobrazem krajów partnerskich. Uczniowie poznawali różnice i podobieństwa pomiędzy Umbrią, Andaluzją, Mołdawią i Wielkopolską, znalazło się też miejsce na specyfikę Sycylii. Po dwóch godzinach pracy powstały makiety odnoszące się do charakterystycznych elementów przyrody, ukształtowania terenu i architektury tych regionów. Następnie nasi goście udali się do centrum Poznania, by zwiedzić Ostrów Tumski oraz wziąć udział w warsztatach w Muzeum Genius Loci poświęconych budownictwu w okresie średniowiecza. Ta krótka wycieczka uzupełniła nasz obraz początków Poznania z jego trzema lokalizacjami: na Ostrowie, Śródce i obecnym Starym Mieście. Na koniec uczestnicy wyprawy poznali relikty dawnej pruskiej twierdzy wpisane we współczesną substancję parkową miasta (Śluza Katedralna - Fort Winiary). Popołudnie minęło nam pod znakiem spotkania z kuchnią regionów partnerskich. W czasie starannie przygotowanych i świetnie poprowadzonych przez międzynarodowe ekipy uczniowskie warsztatów kulinarnych, równie międzynarodowe jury z zawodowym szefem kuchni na czele miało okazję skosztować i ocenić cuda kuchni Rumunii, Włoch, Hiszpanii i Polski. Bezapelacyjnie wygrała kuchnia rumuńska! Zabawy i śmiechu było co niemiara, ale uczestnicy warsztatów mieli okazję nauczyć się wielu praktycznych umiejętności i znów przełamali stereotypy


Sobota była ostatnim dniem spotkania i jednocześnie okazją do doskonałej zabawy w czasie szkolnego pikniku podsumowującego oba realizowane w szkole projekty Erasmus+. Na scenie można było zobaczyć pokaz wspaniałych czepców inspirowanych tradycją bamberską, które powstały w ramach międzynarodowych warsztatów, usłyszeć teksty gwarowe, legendy i ludowe piosenki śpiewane po polsku i rumuńsku, a do tego fragmenty musicalu "Pan Kleks w kosmosie" oraz spektaklu "Spotkania z bajkami". Na tym nie koniec, bo wśród atrakcji znalazły się także tańce rumuńskie i wielkopolskie, w których wzięła udział publiczność zgromadzona pod sceną. Poza występami scenicznymi wielką atrakcją pikniku były stoiska wspaniale przygotowane przez dębinkowych rodziców – pełne pysznych potraw, owoców, ciast, napojów i innych smakołyków z różnych zakątków Europy i Polski. 


Kilkudniowe spotkanie przyniosło wiele korzyści wszystkim uczestnikom. Poza przygodą, bo przecież poznanie uczniów z różnych zakątków Europy i wspólne przeżywanie  programu wizyty jest właśnie taką młodzieńczą przygodą, daliśmy popis gościnności, otwartości i gotowości do współpracy. Włoskim i rumuńskim uczestnikom pozwoliliśmy posmakować innej rzeczywistości, co było istotne zwłaszcza dla tych ostatnich - mieszkających w Jassach, zaledwie 20 km od granicy z Mołdawią. Pokazaliśmy, że warto się uczyć języków - dla części uczestników była to pierwsza w życiu okazja do praktycznego wykorzystania tej umiejętności. Naszym uczniom daliśmy szansę zaangażowania społecznego – by nie byli tylko beneficjentami programu, ale także gospodarzami, ze wszystkimi obowiązkami, które bywają uciążliwe, ale przecież także rozwijają. 


Na koniec – dziękujemy wszystkim, którzy wsparli w ciągu minionych trzech lat realizację obu projektów Erasmus+, które staraliśmy się prowadzić. Rodzicom – za powierzenie nam w opiekę dzieci, otwarcie domów i serc. Uczniom – za wytrwałą pracę pomimo COVID-owych ograniczeń. Nauczycielom i pozostałym pracownikom szkoły – za współpracę i pomoc we wszystkich podejmowanych przez nas działaniach.


Dziękujemy!


Agnieszka Kroll i Adam Bech


Pomagają nam